تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
3
مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی استان خبرداد

خوزستان ۸ کانون شیوع زنگ زرد دارد/ کانون‌کوبی بیماری در هندیجان

  • کد خبر : 8623
  • 30 بهمن 1400 - 12:11
خوزستان ۸ کانون شیوع زنگ زرد دارد/ کانون‌کوبی بیماری در هندیجان
امید جنوب- مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در روستای سویره در دهستان ده ملا شهرستان هندیجان، برای اولین بار در سال زراعی جاری بیماری زنگ زرد گندم در ۲۶ بهمن ماه شناسایی و کانون کوبی شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، محسن حسنی در گفت و گو با خبرنگاران، در خصوص بیماری زنگ زرد گندم در خوزستان اظهار کرد: بیماری زنگ زرد گندم یکی از مهمترین بیماری‌های قارچی گندم است که در صورت عدم مبارزه با آن می‌تواند آسیب بسیار زیادی را به محصول استراتژیک گندم وارد کند. در این زمینه توسط شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی گیاه‌پزشکی گندم، اولین علائم ظهور این بیماری بسیار مخرب گندم در سطح کشور، در خوزستان شناسایی و کانون کوبی شد.

وی افزود: این بیماری در تمام کشور وجود دارد و باید به صورت مرتب مورد پایش و پیش آگاهی قرار بگیرد و به محض مشاهده علائم، دستور مبارزه با آن صادر شود و با سموم مناسب مقابله با آن بگیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به شرایط اپیدمی این بیماری گفت: در شرایطی که حدود ۵ روز، رطوبت هوا در محدوده ۷۰ درصد و دمای هوا بین ۸ تا ۱۵ درجه سانتیگراد باشد، این بیماری می‌تواند به اپیدمی تبدیل شده و از کنترل خارج شود. این بیماری در حدود ۸ نقطه از مناطق استان خوزستان به صورت کانونی و بومی وجود دارد و شروع همه‌گیری این بیماری هرساله از این مناطق آغاز می‌شود.

حسنی ادامه داد: همکاران ما با شناسایی این نقاط، آن‌ها را پایش می‌کنند و به محض مشاهده علائم این بیماری، کار مبارزه را انجام می‌دهند. یکی از مسیرهای ورود این بیماری، از قاره آفریقا است که از سمت غرب کرخه و استان ایلام وارد استان می‌شود که همیشه تحت پایش قرار دارد. علاوه بر این معمولا نژادهای جدید فیزیولوژیک این بیماری توسط جریان‌های هوایی وارد استان می‌شود.

وی با اشاره به مشاهده بیماری زنگ زرد در هندیجان بیان کرد: همکاران ما در شبکه مراقبت و پیش آگاهی در شهرستان هندیجان، در روستای سویره دهستان ده ملا برای اولین بار در سال زراعی جاری این بیماری را در ۲۶ بهمن ماه شناسایی کردند و در این زمینه به سرعت تیم حفظ نباتات و کشاورزان مربوطه در منطقه حضور یافتند. در حال حاضر بیماری کانون‌کوبی انجام و گزارش آن نیز به سازمان حفظ نباتات ارسال شد تا اخطار و هشدارهای لازم به سایر مناطقی که در آن گندم کشت می‌شود اعلام شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: مبارزه با بیماری زنگ زرد گندم توسط قارچ‌کش‌های مناسب و توصیه شده سازمان حفظ نباتات کشور به دو شکل هوایی و زمینی، توسط پهبادهای سمپاش و یا با تراکتور سمپاش و با استفاده بالانس و شیلنگ انجام شد.

حسنی بیان کرد: در ۲۸ شهرستانی که گندم در آن‌ها کشت می‌شود، همکاران ما این بیماری را به صورت دائم تحت رصد قرار داده‌اند تا اگر بیماری شیوع پیدا کرد بتوانیم مبارزه با آن را انجام دهیم.

وی با اشاره به مبارزه با علف‌های هرز در مزارع خوزستان گفت: موضوع دیگری که در بحث شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی گیاه‌پزشکی گندم حائز اهمیت بوده، مبارزه با علف‌های هرز است. در سال زراعی جاری تا کنون در سطح ۴۴۴ هزار هکتار از اراضی گندم استان شامل ۴۰۳ هزار هکتار گندم آبی و مابقی گندم دیم، با علف‌های هرز مبارزه انجام شد؛ خوشبختانه این مبارزه، موفقیت آمیز بوده است.  

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: این اقدامات همراه با سایر عملیات پایش و مراقبت در شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی گیاه‌پزشکی گندم تا پایان فصل برداشت این محصول که از حدود ۲۵ فروردین ماه آغاز می‌شود، ادامه دارد تا ان شالله بتوانیم از تولید محصول استراتژیک کشور حمایت کنیم و مانع از ایجاد خسارت به آن توسط عوامل خسارت‌زای گیاهی باشیم.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=8623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.