تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
4

خسارت ۶۶۰ میلیارد تومانی خشکسالی به شیلات خوزستان

  • کد خبر : 1322
  • 18 مرداد 1400 - 17:49
خسارت ۶۶۰ میلیارد تومانی خشکسالی به شیلات خوزستان
امید جنوب-مدیرکل شیلات خوزستان گفت: در سال جاری، میزان خسارت وارده به حوزه آبزی‌پروری و صیادی شیلات استان خوزستان متاثر از تنش آبی و خشکسالی، در مجموع ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، فتح‌اله ابوعلی اظهار کرد: علی‌رغم وجود برنامه‌های مدیریت مصرف آب، کاهش چشمگیر بارندگی در سال آبی جاری نگرانی‌ها از تاثیر خشکسالی بر تولید را افزایش داده است. 

وی با بیان اینکه خوزستان در دو سال متمادی ۹۸ و ۹۹، موفق به کسب رتبه اول تولیدات آبزی پروری در کشور شده است، افزود: با این وجود، زیر بخش شیلات و آبزی‌پروری استان خوزستان نیز در سال جاری، از وقوع خشکسالی به شدت متاثر شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: اثرات منفی کاهش تولید ناشی از کمیت و کیفیت نامطلوب آب، در سطوح مختلف شامل کاهش سطح زیر کشت مزارع، وقوع تلفات در مزارع، خسارات ناشی از کاهش رشد ماهیان و تراکم کشت به دلیل کیفیت نامطلوب آب و نیز تلف شدن ماهیان در تالاب‌ها و منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی استان خوزستان، بروز پیدا کرده است.

وی افزود: طبق بررسی‌ها و برآوردهای انجام‌شده در سال جاری، ۲ هزار و ۸۹۵ هکتار مساحت مفید مزارع آبزی پروری استان خوزستان تعطیل و از مدار تولید خارج شده‌اند.

به گفته ابوعلی، کاهش تولیدات آبزی‌پروری به دلیل تنش آبی حدود ۲۴ هزار تن برآورد می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۳۳ درصد کاهش مواجه خواهد شد و ارزش این میزان حدود ۵۰۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

وی گفت: کاهش تولیدات منابع آبی استان خوزستان نیز حدود ۳ هزار و ۶۰۸ تن، معادل حدود ۲۴ درصد تولید سال گذشته، برآورد می‌شود.

مدیرکل شیلات خوزستان با اشاره به اینکه سال گذشته، بالغ بر ۲۷ میلیون قطعه بچه ماهی و لارو در منابع آب‌های داخلی استان رهاسازی شد، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۴ میلیون بچه ماهی به منابع آبی استان خوزستان معرفی شده که برای جبران خسارت ناشی از تلفات ماهی و آسیب وارد آمده به ذخایر آب‌های داخلی، باید این میزان تا پایان سال به بیش از ۳۹ میلیون قطعه بچه ماهی برسد.

ابوعلی، از دیگر پیامدهای تنش آبی امسال را کاهش حدود ۹۶۴ نفری اشتغال مستقیم آبزی‌پروری و ۴۹۰ نفری شاغلان ارتزاق‌کننده از منابع آب‌های طبیعی و نیمه طبیعی عنوان کرد.

وی با بیان اینکه حوزه صید و صیادی خوزستان نیز تحت‌الشعاع خشکسالی و کم‌آبی قرار گرفته است، گفت: فروکش کردن آب رودخانه‌ها، عدم لایروبی بنادر و کاهش ارتفاع آب برای صیادان منطقه مشکل‌ساز شده است.

مدیرکل شیلات خوزستان، افزود: میزان برآورد خسارت وارده به حوزه صید و صیادی ناشی از خشکسالی ۱۶۰ میلیارد تومان تخمین زده می‌شود و در شهرستان‌های ساحلی، در چهار ماهه اول امسال با ۱۰۰ درصد خسارت، شاهد کاهش صید به میزان ۴ هزار تن بودیم.

وی گفت: در مجموع در سال جاری، میزان خسارت وارده به حوزه آبزی‌پروری و صیادی شیلات استان خوزستان متاثر از تنش آبی و خشکسالی، در مجموع ۶۶۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

ابوعلی مجموع اعتبار مورد نیاز حوزه صید و بنادر صیادی جهت، مقابله با خشکسالی را ۶۱ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی افزود: لایروبی بنادر صیادی، استقرار زیستگاه‌های مصنوعی و رهاسازی آبزیان دریایی راهکارهای اصلی به منظور جلوگیری از خسارت‌های احتمالی در آینده به حوزه صیادی استان خواهد بود.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=1322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.