تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 16 شوال 1445 Wednesday, 24 April , 2024
6

خرید تضمینی هشت هزار و ۵۰۰ تن خرمای استعمران در خوزستان

  • کد خبر : 3845
  • 14 مهر 1400 - 10:59
خرید تضمینی هشت هزار و ۵۰۰ تن خرمای استعمران در خوزستان
امید جنوب - مدیر کل تعاون روستایی خوزستان گفت:هشت هزار و ۵۰۰ تن خرمای استعمران به ارزش ۶۶۰ میلیارد ریال به قیمت تضمینی تاکنون از نخلداران خوزستانی خریداری شده است.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، محمد امین معین راد روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: یک‌هزار و ۸۵ نخلدار، خرمای استعمران تولیدی نخلستان های خود را در کیفیت های درجه ۱، ۲ و ۳ به مراکز در نظر گرفته شده تحویل دادند.
وی با بیان اینکه ۵۷ درصد خرید خرمای درجه ۲، ۲۵ درصد خرمای درجه ۱ و ۱۷ درصد خرمای درجه ۳ انجام و به انبارهای مسقف و استاندارد تعاون روستایی خوزستان انتقال یافته است اظهار داشت:خرمای استعمران درجه ۱ از قرار هرکیلوگرم ۹۲ هزار ریال، درجه ۲ از قرار هر کیلوگرم  ۷۸هزارو  ۲۰۰ ریال و قیمت خرمای استعمران درجه سه از قرار هر کیلوگرم ۶۰هزار خریداری شده است.
به گفته معین راد خرید خرمای استعمران در خوزستان از ۲۰ شهریور ماه آغاز  و تا ۳۰ مهرماه جاری ادامه خواهد داشت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در گفت‌و گو با خبرنگاران با اشاره به اینکه برداشت خرمای استعمران در بیش از ۲۶ هزار هکتار از باغ های این محصول انجام شده است افزود: تاکنون حدود ۶۵هزار تن خرمای استعمران توسط مراکز تعاون روستایی ، کارگاه های بسته بندی و فراوری به قیمت مصوب تضمینی و توافقی خریداری شده است و پیش بینی می‌شود حجم خرید خرمای استعمران در خوزستان به ۷۵هزار تن برسد.   
تورج نوروزی افزود:خرید تضمینی خرما در هشت شهرستان خوزستان همچنان ادامه دارد و نخلداران اطمینان داشته باشند تا زمانی که خرمای مازادی در منطقه وجود داشته باشد محصول آنان به قیمت تضمینی خریداری خواهد شد.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، کل خرمای استعمران تولید خوزستان حدود ۱۴۶ هزار تن است که از این میزان بالغ بر ۸۵ هزار تن به ارزش ۱۰۰میلیون دلار به خارج از کشور صادر خواهد شد.
برداشت خرما در خوزستان از دهم شهریور ماه به صورت پراکنده و غیرمتمرکز از سطح ۳۶هزار و ۷۰۰هکتار از نخیلات بارور استان شروع شده و تا آبان و پیش از شروع بارندگی های پاییزی ادامه خواهد یافت.
مساحت کل نخیلات بارور و غیربارور خوزستان ۴۲ هزار و ۵۰۰هکتار است.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان پیش بینی کرده امسال ۲۳۵ هزار تن انواع خارک، رطب و خرما برداشت شود که نسبت به سال زراعی گذشته پنج هزار تن افزایش دارد.
شادگان، بهبهان، کرانه شرقی اروندرود،۲ سوی رودخانه بهمشیر در آبادان، دشت آزادگان، خرمشهر، هویزه، حمیدیه، اهواز، کارون، ماهشهر و هندیجان از کانون‌های اصلی تولید خرما در خوزستان هستند.
خرما دارای بیشترین ارزش افزوده در بین محصولات کشاورزی خوزستان است.
بخش زیادی از نخیلات جنوبی خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر در جریان جنگ تحمیلی از بین رفت و بخشی نیز بر اثر شوری و کمبود آب به شدت آسیب دید.
امسال نیز بخش زیادی از نخیلات مناطق جنوبی و مرکزی خوزستان با تنش آبی و شوری آب رو به رو بودند.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=3845

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.