تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
5

توصیه‌ دامپزشکی خوزستان برای پیشگیری از بیماری دامی لمپی اسکین

  • کد خبر : 10741
  • 12 اردیبهشت 1401 - 20:39
توصیه‌ دامپزشکی خوزستان برای پیشگیری از بیماری دامی لمپی اسکین
امید جنوب - مدیرکل دامپزشکی خوزستان از دامداران این استان خواست برای پیشگیری از بیماری دامی لمپی اسکین اقدام لازم را انجام دهند تا سرمایه آنان با خطر غیرقابل جبران روبه رو نشود.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی کنارکوهی افزود:با توجه به گرمای هوا، و مساعد شدن احتمال بروز بیماری لمپی اسکین لازم است دامداران برای پیشگیری از بیماری در دام های سنگین خود اقدام های لازم را به سرعت انجام دهند.
وی واکسینه کردم دام های حساس در مجتمع های دامداری ، رعایت بهداشت دام و محل نگهداری دام، ضدعفونی و سم پاشی  جایگاه و همچنین مدیریت کود و خروج به موقع فضولات از محوطه دامداری ،رعایت کامل ضوابط بهداشتی -قرنطینه ای مطابق با دستور العمل های دامپزشکی را از اقدام های مهم برای پیشگیری از شیوع بیماری لمپی اسکین بیان کرد.
کنارکوهی افزود:برای کنترل این بیماری لازم است  خرید و فروش و جابه جایی دام تنها با نظارت و مجوز حمل بهداشتی دامپزشکی صورت گیرد.
مدیرکل دامپزشکی خوزستان در ادامه افزود:دامداران همچنین برای کنترل جمعیت حشرات، آب‌های راکد اطراف دامداری را از بین برده و نسبت به ضدعفونی اطراف دامداری اقدام کنند.
وی از دامداران استان خواست در صورت بروز هرگونه بروز تلفات و وجود علایم بیماری ، موارد را نزدیکترین اداره دامپزشکی اطلاع دهند.
بیماری لمپی اسکین یک بیماری ویروسی است که قابل سرایت به انسان را ندارد و تنها راه پیشگیری از آن از طریق واکسیناسیون و رعایت ضوابط بهداشتی – قرنطینه‌ای است.
لمپی اسکین بیماری حاد ویروسی، بسیار عفونی  وپوستی در گاوها می باشد.این بیماری به وسیله ویروس خانواده آبله ایجاد می‌شود و مشابه آنچیزی است که باعث بروز آبله در گوسفند و بز می گردد.  گاوها حساسیت بیشتری نسبت به این بیماری داشته و بعضا” بیماری در آنها با تلفات همراه است.

علایم بیماری شامل: تب بالا، آبریزش از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی اشتهایی، کاهش تولید شیر و عدم تمایل دام به راه رفتن دام است.

اصلی ترین عامل انتقال بیماری از طریق گزش پشه ها و سایر حشرات خونخوار است، تردد دام‌های آلوده از مناطق آلوده به سایر مناطق و دامداری‌های جدید، می‌تواند در انتشار بیماری موثر باشد و موجب شیوع سریع بیماری و بروز تلفات بالامی‌شود.
استان خوزستان ۴۵۰هزار راس دام سنگین شامل گاو ، شتر و گاومیش دارد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=10741

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.