تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ 20 رمضان 1445 Friday, 29 March , 2024
5
معاون اول قوه قضاییه :

به دنبال جلب رضایت حداکثری مردم هستیم

  • کد خبر : 9801
  • 16 فروردین 1401 - 20:30
به دنبال جلب رضایت حداکثری مردم هستیم
امید جنوب - معاون اول قوه قضاییه گفت: هنوز نتوانسته ایم آنچه که جامعه از قوه قضاییه انتظار دارند برآورده کنیم و امیدواریم به کمک خود مردم بتوانیم با برنامه‌ریزی جدی برای پرونده های ورودی به دادگستری، بستر جلب رضایت را فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق عصر سه شنبه در آیین تودیع و معارفه رییس کل دادگستری و دادستان عمومی و انقلاب استان خوزستان ادامه داد: پیگیری برای کاهش ورود پرونده به دادگستری از جمله اولویت های مهم دستگاه قضایی است که در این راستا بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود در کشور از جمله استفاده از ظرفیت بسیج استفاده در دستور کار این قوه است.

وی با تاکید بر اینکه محور اصلی همه برنامه های در قوه قضاییه جلب رضایت حداکثری مردم است گفت: مطالبه مردم برخورد عادلانه و سریع با تخلفات و احقاق حقوق آنهاست که این مطالبه بزرگی از دستگاه قضایی نیست و قوه قضایی در راستای عمل به این مطالبه گام بر می دارد.

معاون اول قوه قضاییه خوزستان را استانی ماندگار و مقاوم با شاخص های متمایز در کشور دانست و گفت: این استان یادآور حماسه و مجاهدت های شهدا و ایثارگران است و مردم خوزستان در تمام عرضه ها دین خود را به انقلاب و نظام اسلامی ادا کرده اند.

مصدق با بیان اینکه خدمت به مردم خوزستان به طور قطع برنامه ای ویژه و متفاوت از سایر استان های می طلبد گفت: مدیران این استان باید با کار جهادی و شبانه روزی خدماتی در خور شان مردم این استان ارایه کنند.

دستگاه قضایی نیاز به حرکت جهادی در تمام بخش ها دارد

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر لزوم حرکت جهادی در همه بخش های قضایی کشور افزود: بیش از ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و لازم است که این حرکت جهادی به صورت جهشی در تمام زمینه ها استمرار یابد.

وی گفت: قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی تدوین برنامه عملیاتی هدفمند و دارای زمان بندی مشخص در همه زمینه ها، با در نظر گرفتن الزامات مقرر در سند تحول و محورهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب رییس قوه قضایی است. 

مصدق ادامه داد: رعایت سیاست های ترسیمی مقام معظم رهبری در تدوین سیاست های کلی و تمام فعالیت های قوه قضاییه در صدر اولویت های قرار دارد.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به سند تحول دستگاه قضایی افزود: با گذشت چند سال از رونمایی سند تحول در دستگاه قضایی، متولیان امر در دادگستری های سراسر کشور باید به صورت جهشی برنامه های مرتبط با این سند را ارایه کنند.

کارگروه های علمی و تحولی در تمام دادگستری های کشور راه اندازی شود

وی با تاکید بر راه اندازی کارگروه های علمی و تحولی در تمام دادگستری های کشور ادامه داد: این کارگروه ها باید در تمام استان ها تشکیل و مسوولان قضایی منتظر سیاست اعلامی نباشند چرا که این سیاست اعلام شده است.

مصدق گفت: با توجه به اینکه برنامه عملیاتی استان های مختلف با یکدیگر متفاوت است به همین دلیل در زمینه های قضایی امکان مدیریت تمام استان ها بر اساس یک دستورالعمل واحد وجود ندارد.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: برای نخستین بار در قوه قضاییه، سند تحول، برنامه علمی و عملی در راستای تحول و تعالی مجموعه قضایی کشور تنظیم شده است که این سند به زودی رونمایی و اجرایی می شود.

وی خطاب به مدیران جدید منصوب شده به عنوان رییس کل و دادستان مرکز خوزستان گفت: از مدیران قضایی جدید خوزستان انتظار می رود که ضمن رعایت استقلال کامل به عنوان رییس کل و دادستان مرکز استان، میان این دو مجموعه هماهنگی کامل وجود داشته باشد.

مردمی شدن قوه قضاییه از مطالبه های جدی از این قوه است

مصدق، مردمی شدن قوه قضاییه را از مطالبه های جدی از این قوه دانست افزود: تا زمانی که قوه قضاییه خود را از جنس مردم نداند، موفقیتی نیز کسب نمی شود به همین دلیل مردمی شدن دستگاه قضا مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه مردم باید آثار اجرای طرح تحول قوه قضاییه را مشاهده کنند گفت: مبارزه جدی با فساد و مفسدان در دستور کار قوه قضاییه است و خسارت هایی که در این مدت به بیت المال وارد شده به کمک همه دلسوزان جبران و جلوی این فسادها گرفته می شود.

وی تاکید کرد: حمایت از تولید، اشغال و شرکت های دانش بنیان و همچنین رسیدگی جدی و بدون اغماض به پرونده های دارای فساد از جمله مطالبه های جدی قوه قضاییه از مسوولان قضایی استانی است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه حمایت از تولید در کشور گفت: مسوولان قضایی استان ها با همکاری دستگاه های مختلف و حضور مستمر در شرکت های دارای مشکل حقوقی، پیگیر بازگشت صنایع به مدار تولید باشند.

بسیج تمام ظرفیت ها برای جلب رضایت و تعیین تکلیف پرونده های قتل عمد

وی ادامه داد: کمک به دولت برای تعیین تکلیف انبار گمرکات، انبار تملیکی، دفاع از حقوق عامه، استفاده از ظرفیت عظیم ریش سفیدان و بزرگان طوایف برای صلح و سازش و از جمله مطالبات جدی از مسوولان جدید قضایی خوزستان است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به وجود پرونده های متعدد قتل و توقف ۲۰ ساله برخی از این پرونده ها گفت: تا سه ماه آینده پرونده های قتل عمد جمع آوری و نسبت به تعیین تکلیف آنها با ظرفیت جلب رضایت اولیای دم اقدام می شود.

مصدق ادامه داد: در برخی پرونده هایی بیش از ۲۰ سال از صدور حکم قصاص و تایید این حکم در دیوان عالی کشور می گذرد اما اجرای این موارد به دلایل مختلف باقی مانده است. اگر بعد از ۲۰ سال نتوانستیم رضایت اولیای دم را کسب کنیم، حضور ۲۰ ساله آن محکوم در زندان محکومیت مضاعف است.

وی با بیان اینکه باید این فرهنگ میان قضات کشور جا بیفتد که نظام، راضی به بازداشت افراد نیست گفت: بازداشت موقت و بازداشت های منتهی به بازداشت موقت باید به حداقل ممکن کاهش یابد.

مصدق ادامه داد: یکی از برنامه های تحولی دستگاه قضایی اولویت دادن به ایجاد اشتغال برای زندانیان با همکاری بنیاد تعاون است که این موضوع به صورت جدی پیگیری و به‌زودی دستورالعمل آن ابلاغ می شود.

در این جلسه که با حضور فرماندهان و مسوولان لشکری و کشوری برگزار شد از خدمات هفت ساله عباس حسینی پویا به عنوان دادستان سابق عمومی و انقلاب خوزستان و نیز از خدمات ۳۱ ماهه حجت الاسلام و المسلمین مرادی دادستان سابق عمومی و انقلاب خوزستان تقدیر شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه طی احکامی “علی دهقانی” رئیس سابق دادگستری ایلام را به عنوان رئیس کل دادگستری خوزستان و “صادق جعفری چگنی” را به عنوان دادستان جدید عمومی و انقلاب مرکز این استان منصوب کرد. همچنین عباس حسینی پویا دادستان سابق عمومی و انقلاب خوزستان نیز به عنوان معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان منصوب و حجت الاسلام و المسلمین مرادی نیز به عنوان دادیار دیوان عالی کشور منصوب شد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9801

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.