تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ 12 شوال 1445 Saturday, 20 April , 2024
12

برگزاری همایش ملی شبیه‌خوانی و آیین‌های نمایشی محرم در خوزستان

  • کد خبر : 1472
  • 20 مرداد 1400 - 19:30
برگزاری همایش ملی شبیه‌خوانی و آیین‌های نمایشی محرم در خوزستان
امید جنوب - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اعلام برنامه‌های فرهنگی سوگواری ایام محرم در خوزستان گفت: برگزاری سیزدهمین همایش ملی شبیه‌خوانی و آیین‌های نمایشی محرم در خوزستان از جمله این برنامه‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب ، محمد جوروند روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایش بیان کرد: همچنین به این مناسبت چند شب شعر عاشورایی، مسابقه عکس سوگواره عاشورایی به صورت مجازی در خوزستان، سوگواره ادبی دل نوشته‌های عاشورایی در شهرستان لالی، سوگواره شعر ناله‌های فرات در شهرستان شوش، و اهدای کتاب به مناطق محروم در خوزستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی ‌هنری و دینی محرم امسال به دلیل وضعیت قرمز کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، و بیشتر در فضای مجازی انجام خواهد شد افزود: فعالیت‌های فرهنگی، هنری و دینی در حوزه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ایام محرم و صفر در بخش قرآن و عترت شامل برگزاری محافل قرآنی، ختم صلوات به نیت شهدای کربلا، برنامه انس با قرآن در شب عاشورا، شروع مراسم عزاداری با تلاوت قرآن کریم، برگزاری مراسم ادعیه به ویژه قرائت زیارت عاشورا، برپایی نماز ظهر عاشورا، سخنرانی امام جماعت به همراه پرسش و پاسخ ویژه این ایام مهمترین برنامه‌ها به مناسبت فرارسیدن محرم در خوزستان خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به حفظ سلامت مردم در آیین‌های عزاداری دربخش مقابله با کرونا گفت: رعایت بهداشت فردی در عزاداری‌ها، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و دستکش و استفاده از اقلام شخصی در برگزاری برنامه‌ها در فضای باز ضروری بوده، و توزیع نذورات و کمک مومنانه نیز به صورت بسته‌بندی و مواد غذایی خام و اقلام بهداشتی با محوریت نیازمندان انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخش فرهنگی نیز با برگزاری نشست هماهنگی ماه محرم در مساجد، انعکاس برنامه‌های کانون‌های مساجد در سامانه بچه‌های مسجد، فضاسازی مسجد و محله و برگزاری سه‌شنبه‌های تکریم از دیگر برنامه‌های کانون‌های مساجد خوزستان در ماه محرم است.

جوروند با اشاره به برگزاری نمایشگاه عاشورایی در بخش هنری بیان کرد: اجرای سرود بچه‌های مسجد، فضاسازی مساجد با محوریت احادیث امام حسین (ع)، پشت نویسی خودروها، برگزاری محفل شعر عاشورایی، تهیه نشریات با موضوع فرهنگ عاشورایی و برگزاری مسابقات نقاشی و عکاسی ویژه کودکان و نوجوانان نیز در این ایام برگزار خواهد شد.

وی افزود:در بخش خانه و خانواده نیز فضاسازی خانه و نصب پرچم سردر منازل برای مشارکت در پویش هر خانه یک حسینیه، برگزاری روضه‌ خانگی با حضور اعضای خانواده، مشارکت در مسابقه فرهنگی و هنری، معرفی سبک زندگی و دینی و الگوهای رفتاری اهل بیت(ع) و بازگو کردن پیام و علل قیام عاشورا توسط والدین به فرزندان از جمله برنامه‌ها به مناسبت محرم است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: بخش کتابخوانی نیز با برگزاری مسابقات کتابخوانی، معرفی کتب عاشورایی، برگزاری نمایشگاه کتاب، نقد و بررسی کتب ترویج فرهنگ عاشورایی و ارایه خدمات کتابخوانی با مراجعه با درب منازل با موضوع این ایام به همت فعالان کانون‌های مساجد خوزستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: ارایه انعکاس برنامه و فعالیت‌ کانون‌های مساجد در فضای مجازی، جذب خیران، راه‌اندازی سامانه پیامکی، ارایه سخنرانی کوتاه، مداحی و بارگذاری روایات و احادیث اهل بیت(ع) در کانال‌ها و گروه‌های پیام رسان از جمله برنامه‌ها در بخش فضای مجازی است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=1472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.