تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
5

بررسی وضعیت پسماند‌های عفونی خوزستان

  • کد خبر : 10500
  • 07 اردیبهشت 1401 - 10:56
بررسی وضعیت پسماند‌های عفونی خوزستان
امید جنوب - مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: پسماند‌های عفونی بیمارستان‌ها بی‌خطرسازی و به مراکز دفن یا دفع پسماند هدایت می‌شوند.

محمدجواد اشرفی گفت: ۶۰ بیمارستان در خوزستان وجود دارند که دارای سیستم‌های بی‌خطرسازی هستند و از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست و آزمایشگاه‌های معتمد، نمونه‌برداری در مورد صحت‌سنجی عملکرد دستگاه‌های بی‌خطرسازی انجام می‌شود و نمره قابل قبولی در این زمینه داریم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان می گوید: به جز این ۶۰ بیمارستان، در کلیه مراکز درمانی کوچک در بسیاری از شهر‌ها به ویژه اهواز مدیریت بهداشتی انجام نمی‌شود.

به گفته او تا سال گذشته بخشی از پسماند‌های عفونی مراکز درمانی اهواز توسط شهرداری صرفا جمع‌آوری و بدون بی‌خطرسازی در محل سایت پسماند اهواز رهاسازی می‌شد و در موارد معدود، آهک‌پوشی یا دفن بهداشتی انجام می‌شد.

اشرفی گفت: در این زمینه شاهد بی‌نظمی‌های زیادی بودیم؛ پیمانکاران یا رانندگان ماشین‌های حمل پسماند، هیچ تعهدی در مورد پسماندهدی عفونی نداشتند و این پسماند‌ها در اطراف شهر رهاسازی می‌شدند و مشکلات خاصی ایجاد می‌کردند و برای ساماندهی پسماند این مراکز درمانی باید معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی یا نظام پزشکی اقدام می‌کردند که در وهله اول هیچ کدام زیر بار این موضوع نمی‌رفتند و کار به شکایت به مراجع قضایی رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با این وجود پیگیری‌ها ادامه یافت و منتج به تدوین شیوه‌نامه‌ای با همکاری اعضای این کارگروه شد که اکنون دو شرکت دارای سابقه مرتبط برای ساماندهی پسماند‌های عفونی مراکز درمانی انتخاب شده‌اند و مقرر شد پسماند‌های عفونی بیمارستان‌های رازی و سینا توسط شهرداری اهواز بدون اخذ وجه جمع‌آوری و به محل سایت پسماند منتقل شوند.

اشرفی می گوید: در همه خوزستان از نظر پسماند‌های عفونی مراکز درمانی مشکل وجود دارد و هیچ مدیریتی بر این پسماند‌ها انجام نمی‌شود؛ تا سال گذشته تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد مراکز درمانی پراکنده با شهرداری اهواز قرارداد داشتند و مطب‌ها نیز حاضر به پرداخت تعرفه جمع‌آوری پسماند خود نبودند و  مقرر شده در صورت همکاری نکردن مطب‌ها در پرداخت تعرفه، در مرحله نخست لغو امتیاز، در مرحله دوم پلمب و در مرحله آخر به مراجع قضایی معرفی شوند.

به گفته این مقام مسئول یک پروژه مطالعاتی برای مدیریت واحد پسماند‌های شهر‌های خوزستان انجام و هشت منطقه برای انتقال پسماند همه شهر‌های استان در نظر گرفته شد، اما موضوع را سیاسی کردند و مکان‌یابی با موفقیت همراه نبوده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=10500
  • ارسال توسط :
  • منبع : باشگاه خبرنگاران جوان اهواز
  • 337 بازدید
  • بدون دیدگاه

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.