تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ 19 رمضان 1445 Thursday, 28 March , 2024
3
ناصری مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر

امسال پنج و نیم میلیون تن نیشکر تولید خواهیم کرد

  • کد خبر : 4494
  • 30 مهر 1400 - 0:03
امسال پنج و نیم میلیون تن نیشکر تولید خواهیم کرد
امید جنوب-مدیر عامل شرکت توسعه نیشکر گفت: با اضافه شدن نیشکر هفت تپه به مجموع ما امسال پنج و نیم میلیون تن کشت نیشکر خواهیم داشت.


به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، عبدعلی ناصری مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر اظهار کرد: بعد از گذراندن یک بهار و تابستان سخت از نظر منابع آبی، ما با مدیریت منابع و مصارف توانستیم بر مسئله کم آبی فایق آییم هرچند کاهش حجم آب در رودخانه‌ها و پشت سدها باعث افزایش آلاینده‌های عمدتاً نمکی و شور شدن آب برای آبیاری شده است.

وی افزود: در کشت صنعت‌ها ما با کاهش محصول و در کشت و صنعت دهخدا با کاهش شدید محصول مواجه شدیم و از آنجایی که آب مورد نیاز کشت و صنعت دهخدا از رود دز تأمین می‌شود و کاهش ذخیره آب سد دز، آب مورد نیاز کشت و صنعت دهخدا تأمین نمی‌شد.
.

وی با اشاره به اینکه در کشت و صنعت‌های دیگر کاهش محل کمتر از ۴۰ درصد بوده گفت: کاهش محصول کشت صنعت دهخدا ۴ درصد بوده و طبق برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی شده بود که افزایش رشد ۲۴۰ سانتی متری داشته باشیم اما با توجه به مشکلات ایجاد شده رشد ۲۰۸ سانتیمتری داشتیم و که منجر به کاهش ۱۸ درصدی محصول در کل شرکت توسعه نیشکر شده است.


مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر توضیح داد: با توجه به کاهش ۳۲ سانتیمتری ارتفاع، پیش بینی می‌شود که حدود پنج و نیم میلیون تن نیشکر تولید شود و شکر استحصالی هم نزدیک به ۶۰۰ هزار تن باشد.


وی تاکید کرد: کشت و صنعت هفت تپه هم که اخیراً به مجموع ما پیوسته است با توجه به آسیبی که از خشک سالی دیده است در حال اماده سازی است، از مجموع ۷ هزار هکتار آن ۲ هزار هکتار خشک و ۵ هزار هکتار آن با محصولی حدود ۳۰۰ هزار تن و ۳۰ هزارتن ۳۰ قابل برداشت.


ناصری افزود: در نیشکر هفت تپه امسال ۶۳۰ هزار تن شکر تولید خواهیم کرد که حدو د ۴۰ درصد شکر مورد نیاز کشور خواهد بود.


وی تصریح کرد: شرکت توسعه نیشکر توانایی بسیار بالایی دارد و از اینکه این شرکت هفت تپه در زیر مجموعه آن قرار می‌گیرد مشکلی ایجاد نمی‌شود، شرکت توسعه نیشکر حتی نمی‌خواهد از وام‌ها استفاده کند چرا که قرار بر امحا کردن تسهیلات قبلی نیشکر هفت تپه شده است از محل پرداخت تسهیلاتو با درآمد زایی هزینه‌های نیشکر تأمین می‌شود.


مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر گفت: در شرکت توسعه نیشکر از بهترین و مدرن ترین روش‌های آبیاری دنیا به صورت آبیاری کم فشار سطحی با راندمان بالای ۵۰ درصد استفاده می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد و میزان مصرف آب قابل مدیریت می‌باشد، علاوه بر آن از ۴ سال پیش بر روی سیستم آبیاری زیر سطحی قطره‌ای و آبیاری لینیر یا عصایی در حال انجام تحقیق هستیم تا در صورت جوابگویی از آنها استفاده شود.


وی توضیح داد: در حال حاضر این روش‌ها تنها در سطح آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنوز به جواب قطعی در مورد آنها نرسیده ایم و با توجه به هزینه بالای تغییر سیستم تا زمانی که اطمینان حاصل نشود تغییر سیستم به صرفه اقتصادی نخواهد انجام نخواهد شد.


ناصری در پایان گفت: تا کنون دانشگاه علوم پزشکی گزارشی مبنی بر تأثیر نیشکر بر تنفس ارائه نداده و همچنین تحقیقات بین المللی نشان داده است که برداشت و حتی سوخته نیشکر تأثیری بر تنفس نخواهد داشت با این حال در حال تلاش هستیم تا جای که می‌توانیم برداشت سبز حداقل ۲۰ درصدی داشته باشیم

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=4494

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.