تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
6

اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح های آب و فاضلاب خوزستان

  • کد خبر : 9984
  • 22 فروردین 1401 - 21:10
اختصاص ۳۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به طرح های آب و فاضلاب خوزستان
امید جنوب - معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت ۳۶۰ هزار میلیارد ریال به طرح های آب و فاضلاب این استان اختصاص داده است گفت : اقدام اساسی در زمینه بهبود شبکه آب شرب و فاضلاب استانی بخصوص در روستاها شروع شده است که امیدواریم در سال جدید شاهد روند پیشرفت این طرح ها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب به نقل از ایرنا، رضا نجاتی روز دوشنبه در اولین نشست شورای اطلاع رسانی دولت در خوزستان در سال  ۱۴۰۱ که در محل استانداری برگزار شد بابیان اینکه خوزستان یکی از استان‌های درگیر با کمبود آب است ، بیان کرد: وضعیت کم آبی که وجود دارد وظیفه دستگاه‌های مربوطه را چند برابر می کند؛ این دستگاه ها باید با مردم نشست داشته باشند و آنها را نسبت به وضعیت آب سدها آگاه کنند.

وی ادامه داد : سازمان آب و برق و سازمان جهاد کشاورزی خوزستا باید با برگزاری جلسات مختلف با مردم ، آنها را  از وضعیت آب پشت سدها آگاه کنند و از طریق نمایندگان ، ائمه جمعه ، نخبگان ، فعالان سیاسی و فرهنگی نیز این اقدام صورت گیرد .

نجاتی با بیان اینکه  میزان ذخیره آب سدهای خوزستان وضعیت خوبی ندارد ادامه داد : به جز ۲ استان‌ شمالی کشور ، در سایر استان‌ها کشت شلتوک ممنوع است و باید در خوزستان کشاورزان را آگاه کنیم که از کشت جایگزین و کم آب در تابستان استفاده کنند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان از سازمان جهاد کشاورزی خواست در خصوص ممنوعیت کشت شلتوک اطلاع رسانی کند و  کشت جایگزین شلتوک را نیز به کشاورزان معرفی کند.

نجاتی در ادامه گفت : دولت در بخش آب ، بهداشت ، جاده و مهار کرونا اقدامات بزرگی انجام داده است که باید به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم در جریان امور قرار گیرند.

وی با اشاره به حل مشکل آب شرب روستاهای خوزستان و فاضلاب شهر اهواز  ، ادامه داد : از تعداد چهار هزار روستای استان که مشکل آب شرب داشتند حدود یک هزار روستا در حال پیگیری و رفع مشکل آب شرب هستند تا از آب شرب پایدار بهره مند شوند و این روند ادامه داد همچنین در شهر اهواز طرح فاضلاب از چند جبهه کاری در حال اجرا است .

ضرورت تشکیل کارگروه رسانه ای با توجه به تنش آبی در خوزستان

رییس خبرگزاری ایرنا خوزستان نیز در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه رسانه ای در شورای اطلاع رسانی اظهار داشت : سال گذشته مصوبه ای در خصوص تشکیل کارگروه رسانه ای در جلسات شورای اطلاع رسانی مطرح شد تا مردم از این طریق از عملکرد و اقدامات دولت در خوزستان مطلع شوند.

محسن بهاروند ادامه داد : سازمان آب و برق باید با رسانه ها در خصوص وضعیت آب سدها به صورت مستمر مصاحبه و  ارتباط داشته باشد.

وی افزود : برگزاری تورهای خبری با محور روابط عمومی استانداری به منظورتهیه فیلم ، عکس و گزارش  از وضعیت تنش آبی امسال ضروری است.

کاهش چشمگیر بارش‌ها در استان خوزستان

مدیر برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان نیز دراین نشست با اشاره به اینکه امسال بارش ها در خوزستان و استان های همجوار کاهش چشم گیری داشته اظهار داشت : امسال بارش ها در خوزستان به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داشته است ، به گونه‌ای که حوضه آبریز کرخه  ۴۶ درصد ، کارون و زهره ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش بارش را داشته اند .

علی شریفی ادامه داد : همچنین استان های بالادست خوزستان که مولد جریانهای آبی خوزستان هستند کاهش چشمگیر بارش داشته اند به خصوص استان هایی که حوضه کرخه را تامین می‌کنند ، لذا باید جلساتی با کشاورزان برگزار شود و آنها را از وضعیت تنش آبی امسال آگاه کنیم.

وی ادامه داد : دشت خوزستان در سال زراعی جاری نسبت به نرمال بلند مدت کاهش ۴۵ درصدی بارش را داشته است  به طوری که امسال شرایط خیلی بدتری را خواهیم داشت و برای تامین حداقلی نیاز آبی استان باید از ظرفیتی که در مخازن سدهای استان وجود دارد  استفاده کنیم .

شریفی افزود : آوردی که در مخازن استان اتفاق افتاده از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب بوده که پنج درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد ضمن اینکه نسبت به نرمال ۳۴ درصد کاهش را هم در حوضه کرخه و حدود ۶۰ درصد نسبت به بلند مدت کاهش ورودی داشته ایم.

وی با اشاره به اینکه  فروردین سال گذشته خوزستان رکورد کمترین آورد آب را داشته و امسال رکورد بی بارشی را شاهد بوده است افزود :  از مجموع کل ظرفیت مفید مخازن خوزستان که رقمی معادل ۱۳/۳ میلیارد متر مکعب است تنها ۳۵ درصد ظرفیت مفید آنها پر شده است  که رقمی معادل  ۴.۵ میلیارد متر مکعب آب را شامل می شود که نسبت به سال گذشته ۱۶ درصد کاهش را نشان می دهد.

مدیر برنامه ریزی سازمان آب و برق خوزستان ادامه داد : در جلسه سازگاری با بی آبی که اسفند ۱۴۰۰ برگزار شد در کارگروه استانی و ملی پیشنهاد شد تا ممنوعیت کشت برنج در استان خوزستان و استانهای همجوار مصوب و ابلاغ شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان نیز در این نشست بابیان اینکه با همکاری مردم می توان تنش آبی امسال را کنترل کرد گفت : چنانچه همین میزان آبی را که پشت سدهای استان داریم به صورت درست مصرف کنیم می توانیم تنش آبی امسال را کنترل کنیم.

سیدحمید میرعلایی با بیان اینکه باید از طریق رسانه ها به صورت گسترده در خصوص مصرف بهینه آب اطلاع رسانی کرد گفت: مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی باید اطلاع رسانی شود.

مسئول سازمان بسیج رسانه خوزستان نیز در این نشست با اشاره به اینکه رسانه ها باید اخبار و گزارش های خود را به صورت تخصصی تهیه کنند گفت: هرگونه خبر یا گزارش تخصصی باید با نظر نهادهای تخصصی و کارشناسان متخصص باشد.

سجاد بهمئی با بیان اینکه رسانه‌ها نباید اخبار منفی که باعث یاس و نا امیدی در مردم می شود منتشر کنند افزود: باید از ظرفیت سمن ها و انجمن ها برای آگاهی مردم و کشاورزان در رابطه با خشکسالی استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=9984

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.