تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ 11 شوال 1445 Friday, 19 April , 2024
8
با همت شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب انجام شد؛

اجرای پروژه جلوگیری از سوزندان بیش از ۱۴ میلیارد فوت مکعب گاز در سال/ به حداقل رساندن میزان گازسوزی در صنعت نفت از اهداف اجرای این پروژه

  • کد خبر : 6858
  • 05 دی 1400 - 17:49
اجرای پروژه جلوگیری از سوزندان بیش از ۱۴ میلیارد فوت مکعب گاز در سال/ به حداقل رساندن میزان گازسوزی در صنعت نفت از اهداف اجرای این پروژه
امید جنوب- آئین رونمایی از پروژه های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جلوگیری از سوزندان 3/14 میلیارد فوت مکعب گاز در سال ، پروژه های جمع آوری گازهای مشعل کارخانه های بهره برداری مارون 6، مارون3 و منصوری با حضور رئیس اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، برگزار شد.

آئین رونمایی از پروژه های محیط زیستی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب و جلوگیری از سوزندان بیش از ۱۴ میلیارد فوت مکعب گاز در سال ، پروژه های جمع آوری گازهای مشعل کارخانه های بهره برداری مارون ۶، مارون۳ و منصوری با حضور رئیس اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت، مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری امید جنوب، در این برنامه، علیرضا دانشی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اظهار کرد: مفتخریم که امروز شاهد افتتاح یکی از پروژه‌های با ارزش زیست محیطی در کشور هستیم، اگرچه معتقدم این قبیل پروژه ها باید از دیرباز باشدت بیشتری اجرا می شد.

وی افزود: مناطق نفتخیز جنوب حدود ۸۱ درصد از گازهای همراه را جمع آوری می کند و آنچه که اکنون شاهد آن هستیم درصد خیلی کمی از آن چیزی است که قابل مشاهده است و تمام تلاش ما در فصل جدید در تکمیل زنجیره‌ی ارزش سرمایه ای و زیست محیطی رقم خواهد خورد.

دانشی با اشاره به اهداف اصلی این پروژه گفت: تولید محصولات قابل مصرف در صنایع پتروشیمی و قابل صادرات، شامل گاز مایع، اتان پلاس و گاز سبک از محل هدر رفت گازهای مشعل و جلوگیری از انتشار آلاینده های محیط زیستی از اهداف این پروژه است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه حذف مشعل در حوزه صنعت امری اجتناب ناپذیر است، عنوان کرد: برای اطمینان از عملکرد یک سیستم فنی وجود مشعل اضطراری است و‌ اگر سیستم تحویل گیرنده گاز دچار مشکل شود و آن را تحویل نگیرد ناچار به سوزاندن گاز هستیم.

دانشی اظهار کرد: در آینده پیش رو تمام تلاشمان معطوف به این است که میزان گاز سوزی را به حداقل ممکن برسانیم؛ در این خصوص خوشبختانه پروژه های خوبی در دستور کار است.

وی گفت: اکنون برای جمع آوری ۱۴ میلیون فوت مکعب در روز برنامه‌ریزی شده است و باید برای حلقه های تکمیلی دیگر نیز برنامه ریزی کرد و ما حتما برای ۳۵ فوت مکعب در آینده برنامه خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پایان تاکید کرد: تمام تلاش ما باید این باشد تا صنعت نفت پاکی را در آینده پیش روی خود داشته باشیم.

گام مثبت وزارت نفت در جمع آوری گازهای همراه

مظاهر انصاری رئیس اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت در این مراسم با اشاره به اهمیت محیط زیست و توجه به جمع آوری گازهای همراه، اظهار کرد: ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه عملا دولت را نسبت به جمع آوری ۹۰ درصد از گازهای مشعل و همراه را مکلف کرده است.

وی افزود: وزارت نفت در راستای جمع آوری گازهای مشعل گام های بسیار مثبتی برداشته شده است و در همین منطقه شرکت ملی نفت ایران پروژه های کوتاه مدت و بلند مدت زیادی اجرا کرده است.

انصاری اعلام کرد: حدودا ۴ و نیم تا ۵ میلیارد دلار در راستای پروژه های انجام شده در این منطقه سرمایه گذاری شده است که رقم قابل توجهی است و نشان از اهمیت مجموعه وزارت نفت نسبت به مسائل زیست محیطی است.

وی بیان کرد: بازیافت حدود ۹ میلیارد فوت مکعب گاز همراه با نفت به معنای جمع‌آوری ۳۳ میلیون تن گاز دی اکسید کربن و معادل چهار درصد گاز دی اکسید کشوراست که به منظور جمع‌آوری سریعتر و بیشتر این گازها، از ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای به کارگیری از روش‌های نوآورانه و خلاق استفاده خواهد شد.

رئیس اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت تصریح کرد: پروژه هایی که در کوتاه مدت و بلند مدت  در حال انجام است قطعا ثمر بخش خواهند بود و تمام تلاشمان بر این است که تا پایان ۱۴۰۴ به اتمام برسند و برگ زرینی برای جمهوری اسلامی رقم بخورد.

وی با اشاره به سیاست های جدید وزارت نفت گفت: خبرهای خوشی را در روزهای آینده در راستای حمایت از شرکت های دانش بنیان خواهیم داشت و بسته های پیشنهادی جدید به زودی ابلاغ می شود که شرکت ها بتوانند از آنها استفاده کنند.

انصاری تصریح کرد: امروز در قبال محیط زیست که در آن زندگی می کنیم تک تک ما مسئول هستیم و امید است در کنار یکدگیر مسئولیت های اجتماعی که بر عهده داریم را به خوبی دنبال کنیم.

رئیس اچ اس ای و پدافند غیرعامل شرکت ملی نفت عنوان کرد: باید در حفظ مسائل مربوط به محیط زیست اهتمام داشته باشیم اگر خواهان توسعه هستیم بدون برنامه ریزی برای حفظ محیط زیست امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: وزارت نفت برای مسائل محیط زیست اهمیت خاصی قائل است، توسعه برنامه ریزی شده ای را که وزارت نفت دنبال می کند را امروز در این پروژه شاهد هستیم که ماهیت آن نیز همین است.

جمع آوری گازهای مشعل اولویت محیط زیست

محمدجواد اشرفی مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان در این مراسم با اشاره به مزیت اقتصادی جمع آوری و کاهش گازهای همراه، اظهار کرد: بازگشت این گازها به چرخه تولید در مدار فعالیت پتروشیمی‌ها و خوراک برای آن ها می تواند ارزش‌گذاری اقتصادی خوبی داشته باشد.

وی افزود: در این زمینه اقدامات خوبی با راه اندازی پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس انجام شده است اما با توجه به اعداد و ارقام ها هنوز عقب افتادگی های زیادی را در این زمینه داریم. امروز نیز با افتتاح این پروژه‌ها از ورود و انتشار ۴۴ میلیون فوت مکعب گاز در جَو و اثرات منفی‌ای که بر محیط زیست داشت، جلوگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: در نتیجه انتشار گازهای همراه در شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت نفت و گاز اروندان، حدود ۲.۷ درصد گازهای گلخانه‌ای در جَو منتشر می‌شود که عدد قابل توجهی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد :شرکت نفت و گاز اروندان، حدود ۳۷ درصد گازهای گلخانه‌ای استان خوزستان را منتشر می‌کند که این درصد، قابل توجه است و هنوز عقب‌افتادگی‌های زیادی را در این زمینه داریم.

اشرفی بیان داشت: در برنامه ششم وزارت نفت مکلف شده است که ۹۰ درصد گازهای همراه با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی جمع آوری شود اما اکنون بیش از این برنامه عقب هستیم و فکر میکنم به دلیل تحریم ها تلاش خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: امید است با بهره‌گیری از بخش خصوصی، فرصتها و مشوق های بین المللی که ایجاد شده بتوانیم در جهت انتقال تکنولوژی و فناوری در راستای کاهش مشکلات و مسائل محیط زیستی اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی گفت: اگر بتوانیم از تسهیلاتی که بانک‌های جهانی برای کنترل و رفع مسائل و مشکلات محیط زیست ایجاد می‌کنند بهره بگیریم می‌توانیم به هدف مورد نظر برسیم.

اشرفی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست حمایت مالی و معنوی را خواهد داشت در همین راستا با شرکت صنعتی هیو مذاکرات را آغاز کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: امید است حداکثر در سه سال آینده بتوانیم همان تعهد کاهش ۹۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای را داشته باشیم .

گفتنی است از اهداف این پروژه‌ها می‌توان به تولید محصولات قابل مصرف در صنایع پتروشیمی و قابل صادرات شامل گاز مایع، اتان پلاس و گاز سبک از محل هدررفت گازهای مشعل و جلوگیری از انتشار آلاینده‌های محیط زیستی نام برد.

پروژه بازیابی گازهای ارسالی به مشعل واحد بهره‌برداری منصوری یکی از این پروژه‌ها است که در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. مدت زمان این قراداد ۵ ساله و میزان سرمایه‌گذاری آن ۹ میلیون دلار بوده و کارفرمای پروژه شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و پیمانکار پروژه شرکت هیربد نیرو بوده است.

لینک کوتاه : https://omidjonob.ir/?p=6858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 19در انتظار بررسی : 18انتشار یافته : 1
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.